петък, 4 април 2008 г.

Supersize Me или малка истина за маркетинга

Преди няколко дни по "Маркетинг анализ" ни пуснаха много интересен филм- Supersize Me. Може повечето да сте го гледали, но на мен ми направи доста силно впечатление. Накратко става въпрос за един човек, който решава да яде 30 дни само в McDonalds, за да провери дали наистина е толкова вредна храната, както се твърди, и дали това е една от основните причини за затлъстяването на Американците. В резултат в края на експеримента той се беше превърнал в развалина- черния му дроб беше пред капитулация и много лекари го съветваха да спре с експеримента преди да е станало късно, но човека издържа- в резултат освен здравословните проблеми беше наддал 11 кг за 1 месец. Тази част от описанието беше и за да си направите собствените изводи по повод яденето на "fast food".
Но друго ме впечатли мен повече, както е и друга идеята на тази публикация.А именно някои интересни маркетингови концепции(ако могат така да се нярекат), които ме впечатлиха. Едната обясняваше защо американците ядат толкова често в McDonalds. Обяснението беше някаква теория на спомена(ама не помня как точно я нарекоха), а именно че понеже всички американци си водят децата като малки в McDonalds, където има много забавления за тях,вкусна храна и като цяло приятни емоции, когато порастнат този мил спомен от детството ги кара да се връщат там отново и отново. За да обяснят тази концепция дадоха пример с друг проведен експеримент. При него на много малки деца им дават да си играят с кутии от цигари. Докато са малки децата не осъзнават с какво си играят, но като порастнат и пропушат посягат към кутията с цигари, с която са си играли като деца, пак на подсъзнателно ниво.
Друг интересен момент във филма, на който преподавателят ни обърна внимание, беше една изказана истина за маркетинга, както той я нарече, която няма как да прочетем в дебелите книги, но всъщност в действителност е точно така. Става въпрос за това как американците са заляти от информация и реклами за McDonalds, как по телевизията вървят анимации с клоуна на McDonalds-Ronald McDonald, как децата не познават Вашингтон и Иисус Христос на снимки, но веднага познават този герой, както и въобще за цялата идея на бързата храна, защо се продава и рекламира вредна храна, вместо да се грижат за нашето здраве. Обяснението беше, че маркетинга обслужва интересите на инвеститорите, а не както пише в учебниците, че маркетинга обслужва интересите на потребителите, че за успешен маркетинг трябва да познаваш потребителите си, техните желания и предпочитания и че успешния маркетинг трябва да тръгва от потребителя на вън, а не обратното.
Много интересна теза, не мислите ли?

Няма коментари: